Vodíková budoucnost Prahy: Město investuje do udržitelných technologií
Praha plánuje zahájení projektu, jehož cílem je výroba a využití vodíku jako klíčového prvku pro dekarbonizaci metropole. Vodík vyrobený z obnovitelných nebo nízkouhlíkových zdrojů bude využit především v městské dopravě. Hlavní město plánuje při realizaci tohoto projektu spolupráci s městskými společnostmi, jako jsou Pražská plynárenská (PPAS) a Pražské služby (PSAS). Tento záměr dnes odsouhlasila Rada hlavního města.
Ing. Josef Kotrba, generální ředitel Českého plynárenského svazu, iniciativu Prahy jednoznačně podporuje. „Projekty tohoto typu jsou zásadní, protože čisté plyny budou hrát klíčovou roli při dekarbonizaci, a to nejen dopravy. I proto jsme minulý týden podepsali Memorandum o spolupráci se Sdružením dopravních podniků ČR, které se zaměřuje na rozvoj plynové mobility ve veřejné autobusové dopravě,“uvedl Kotrba.
Studie prozkoumá možnosti zeleného vodíku
Pro přípravu projektu vyčlenil magistrát částku 60 000 eur (víc než 1,5 milionu korun), kterou získá z evropského programu European City Facility (EUCF). Dotace se využije na zpracování studie, jejímž úkolem je připravit pilotní projekty zaměřené na výrobu a aplikaci zeleného vodíku.
Studie bude zahrnovat například návrh umístění obnovitelných zdrojů energie, elektrolyzéru a vodíkové plnicí stanice, které budou sloužit pro autobusy a vozidla komunálních služeb ve vybraných lokalitách. Součástí studie bude také ekonomická analýza projektu a technická proveditelnost.
Zlepšení ovzduší, snížení emisí
Projekt a spolupráce s Pražskou plynárenskou a Pražskými službami v oblasti vodíku jsou nedílnou součástí širšího klimatického plánu Prahy, jehož cílem je zlepšení životního prostředí a snížení emisí v dopravě. Město plánuje spolupracovat s firmami na výrobě elektřiny z obnovitelných zdrojů, výrobě zeleného nebo nízkouhlíkového vodíku, jeho skladování a distribuci a na jeho využití v palivových článcích nebo spalování.
Projekt nicméně nemá jednoznačnou podporu. Například radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) vyjádřil své pochybnosti. „Považuji to za značný problém. Nemyslím si, že město by mělo fungovat jako výzkumná instituce a vstupovat do projektu, když příslušné palivové zdroje nejsou dostatečně ověřeny. Ekonomicky to zatěžuje město,“uvedl Kovářík a zdůraznil, že se jedná o pilotní projekt.
Plán na vodíkovou stanici v Michli
Podle plánů PPAS by měla být do roku 2025 v Michli otevřena vodíková stanice, která bude sloužit jako pilotní zařízení pro zásobování vozidel vodíkem. PSAS také předpokládají, že do svého vozového parku do roku 2025 zařadí vozidla s palivovými články, která budou spotřebovávat přibližně 60 kg vodíku denně, pokud bude tato technologie dostupná.
Vodík se v současnosti v Česku využívá převážně v chemickém průmyslu například při výrobě čpavku či anilinu, nebo v rafineriích. Jeho využití v dopravě je zatím minimální; v roce 2023 bylo v Česku registrováno pouze 24 osobních vodíkových vozidel. V energetice a teplárenství zatím vodík nemá žádné uplatnění.
I když má ČR od roku 2021 vlastní vodíkovou strategií, podle Svazu průmyslu a dopravy ČR její praktické naplnění zatím pokulhává. Zástupci ministerstev životního prostředí a průmyslu upozorňují, že je potřeba se na energetické využití vodíku lépe připravit.
Autor úvodní fotografie: MurderousPass, CC0, Wikimedia Commons